Financiële afspraken

Wij werken volgens het IKG-systeem of inkomensgerelateerde kinderopvang. Dit wil zeggen dat je de opvang kan betalen volgens je inkomen en dat je hiervoor een attest met kindcode moet aanvragen.

Reservatiewaarborg

Bij inschrijving betalen de ouders een “reservatiewaarborg” van € 250.
De reservatiewaarborg dient gestort te zijn binnen de 15 kalenderdagen na ondertekening van de schriftelijke overeenkomst.
De inschrijving is pas definitief na ontvangst van de gestorte reservatiewaarborg op de rekening van GO! kinderdagverblijf ’t Kasteeltje.
Dit bedrag dient tot waarborg van volgende verplichtingen uit de schriftelijke overeenkomst en/of het huishoudelijk reglement:

  • het naleven van de schriftelijke reservatie van een kinderopvangplaats;
  • het betalen van facturen;
  • het naleven van de opzegbepalingen.

Als aan al deze verplichtingen voldaan is, wordt de reservatiewaarborg integraal teruggestort binnen de 10 werkdagen:

  • na de einddatum van het opvangplan
  • na het verstrijken van de opzegtermijn.

De waarborg zal geheel of gedeeltelijk worden ingehouden indien de ouders volgende verplichtingen uit de schriftelijke overeenkomst of het huishoudelijk reglement niet nakomen:

  • het naleven van de schriftelijke reservatie van een opvangplaats; (zie 2.1.1 Schriftelijke
    overeenkomst)
  • het betalen van facturen; (zie 4 Schriftelijke overeenkomst)
  • het naleven van de opzegbepalingen. (zie 2.2.1 Schriftelijke overeenkomst)
    Indien de ouders, vóór de startdatum van het opvangplan, door overmacht onverwacht geen gebruik kunnen maken van de opvang, richten zij een gemotiveerde aanvraag tot terugbetaling van de reservatiewaarborg aan info@kinderdagverblijf.kasteeltje.be

De organisator of zijn vertegenwoordiger zal de gemotiveerde aanvraag grondig in overweging nemen en documenten opvragen die de overmacht staven. Uiterlijk 10 werkdagen na ontvangstmelding van de stavingsdocumenten worden de ouders door de organisator of zijn vertegenwoordiger schriftelijk in kennis gesteld van de genomen beslissing.

Ouderbijdrage voor de opvangprestaties

  • 100% van het inkomenstarief: voor een opvangduur tussen 5u en 10u59
  • 60% van het inkomenstarief: voor een duur van minder dan 5u (verblijfstijden van een kind gespreid over verschillende tijdstippen op één dag worden samengeteld.)

Soorten ouderbijdragen:

  • volgens het inkomenstarief (of individueel verminderd inkomenstarief) voor:
  • de opvangdagen waarop het kind aanwezig is, zoals bepaald in het opvangplan;
  • de extra (occasionele) overeengekomen opvangdagen waarop het kind aanwezig is;
  • de afwezigheden die gemeld zijn vóór 9u én indien de gerechtvaardigde
    afwezigheidsdagen opgebruikt zijn.
  • volgens het maximaal inkomenstarief voor:
  • ongewettigde afwezigheidsdagen (afwezigheid niet gemeld of te laat gemeld).
  • eventuele bijkomende kosten: (zie bijlage B voor een gedetailleerde beschrijving.)
  • facturatiekosten;
  • kosten in geval van verlies of beschadiging van materiaal dat door het kinderdagverblijf aan de ouders werd ter beschikking gesteld en wordt meegenomen naar huis.
  • sanctionerende vergoeding voor afhaling na sluitingstijd (18u)
  • administratiekosten bij wanbetaling.
  • incassokosten bij inschakeling van een incassobureau.

Facturatie

De ouders ontvangen maandelijks een eindafrekening (volgens het inkomenstarief).
Op de factuur worden de eventuele opgebruikte gerechtvaardigde afwezigheden (korfje) en/of ongerechtvaardigde afwezigheden en/of bijkomstige kosten van de voorbije maand verrekend.

Het factuurbedrag wordt betaald via overschrijving op het rekeningnummer van GO! kinderdagverblijf ‘t Kasteeltje en dit binnen de 2 weken na factuurdatum. GO! kinderdagverblijf ‘t Kasteeltje dringt aan op stipte betaling.

Supplementen

3,5€ -> maandelijkse facturatiekost
1.65€ ->luiervergoeding/afvalverwerking voor een volledige dag
0.85€ -> luiervergoeding/afvalverwerking voor de halve dag

Wanbetalers

Verloop bij wanbetaling:

– 20 dagen na factuurdatum wordt een herinnering verzonden met het verzoek tot onmiddellijke betaling.
– In geval de factuur niet betaald is binnen de 5 werkdagen na ontvangst van de herinnering, wordt een eerste aanmaning aangetekend verstuurd. Hiervoor worden administratiekosten aangerekend.
– 14 dagen na de eerste aanmaning wordt een tweede aanmaning aangetekend verstuurd.
– Hiervoor worden opnieuw administratiekosten aangerekend.
– In geval het hierboven beschreven betalingstraject is afgelopen én de factuur nog steeds niet is betaald, kan de organisator beslissen om een incassobureau in te schakelen en zal er een incassotraject opgestart worden.
– Bij inschakeling van een incassobureau zullen incassokosten aangerekend worden.

Indien de ouders herhaaldelijk niet tijdig betalen of geen gevolg geven aan de aanmaningen tot betaling, kan de organisator de opvang van het kind stopzetten.
De organisator zal de ouders vooraf schriftelijk informeren over een mogelijke uitsluiting als het normale betalingstraject voor een factuur is afgelopen.

Fiscaal attest

Jaarlijks ontvangen de gezinnen voor kinderen die in de loop van het vorig kalenderjaar in de opvangvoorziening werden opgevangen, een fiscaal attest met vermelding van de betaalde basisbijdrage. Dit attest wordt opgemaakt en bezorgd door GO! kinderdagverblijf ’t Kasteeltje.

Eventueel bijkomende bijdragen, zoals vermeld op Bijlage B bij het Huishoudelijk Reglement, staan hierop niet vermeld. De FOD Financiën verbiedt het vermelden van de bijkomende bijdragen op het fiscaal attest.

Voor inlichtingen over de fiscale attesten kan je terecht bij de Federale Overheidsdienst Financiën –
contactcentrum: 02 572 57 57. De gratis brochure kan je bestellen bij:
Federale Overheidsdienst Financiën
Dienst Communicatie
North Galaxy
Koning Albert II laan 33 – bus 70
1030 Brussel

Gerechtvaardigde afwezigheidsdagen

Ouders hebben recht op een aantal gerechtvaardigde afwezigheidsdagen per kalenderjaar. Dit zijn dagen waarop het kind afwezig kan zijn, ongeacht de reden. Bijvoorbeeld: ouder is ziek thuis; ouders nemen een snipperdag; het kind gaat een dagje naar de grootouders; enz

De afwezigheid van het kind moet vóór 9u aan het kinderdagverblijf gemeld worden! Indien dit niet het geval is, dan wordt deze dag als ongerechtvaardigde afwezigheidsdag beschouwd. Elke ongerechtvaardigde afwezigheidsdag zal worden aangerekend aan het maximaal inkomenstarief, ongeacht het inkomenstarief dat ouders normaal betalen.
Zie bijlage B bij het huishoudelijk reglement van het kinderdagverblijf.

Opgelet: Indien het kind een aantal dagen ziek is en thuis moet blijven, worden deze dagen ook meegeteld als gerechtvaardigde afwezigheidsdagen. Een doktersattest is niet nodig.

Indien het kind langer dan 2 opeenvolgende weken afwezig is wegens ziekte en dit gestaafd wordt door een doktersattest, worden deze dagen niet in rekening gebracht als gerechtvaardigde afwezigheidsdagen.

Meer informatie over de berekening van het aantal gerechtvaardigde afwezigheidsdagen kan u vinden bij punt 6 van de schriftelijke overeenkomst.