Haal- en brengmomenten
De ouders brengen het kind tijdig naar de opvang, volgens de afspraken in het individueel opvangplan.
De ouders hebben tijdens de openingsuren steeds toegang tot de lokalen waar hun kind verblijft.
’s Avonds is GO! kinderdagverblijf ‘t Kasteeltje gesloten om 18u. Dit betekent dat de kinderen ten laatste 10 min. vóór sluitingstijd worden afgehaald. Bij laattijdig afhalen wordt een sanctionerende vergoeding aangerekend. Zie Bijlage B bij het Huishoudelijk Reglement.
Vóór 7u en na 18u is er geen opvang voorzien! Gelieve jullie kindje steeds af te zetten voor 9u, dit vergemakkelijkt onze werking. Lukt dit niet, neem dan zeker contact met ons op.
Op de inlichtingenfiche worden de contactgegevens genoteerd van de persoon die mag gecontacteerd worden om het kind te komen afhalen indien de ouders onmogelijk tijdig het kind kunnen afhalen (bvb.in geval van ernstige verkeersproblemen,…).
Bij inschrijving dienen de ouders de namen kenbaar te maken van de personen die het kind (mogelijk) komen afhalen in het kinderdagverblijf. Deze namen staan genoteerd op de inlichtingenfiche. Het kinderdagverblijf vertrouwt de kinderen alleen toe aan de personen die worden vermeld op de inlichtingenfiche én na controle van hun identiteit. Ouders dienen vooraf de begeleidster(s) te verwittigen wanneer iemand anders dan de ouders zelf hun kind komt afhalen.
Voeding
Het kinderdagverblijf staat in voor een gezonde en gevarieerde voeding in functie van de leeftijd van uw kind.
Deze regels gelden uiteraard niet voor baby’s. Hier wordt rekening gehouden met het persoonlijk voedingsschema. Flesvoeding voor baby’s wordt meegebracht door de ouders en wordt door de begeleidsters net vóór elke maaltijd ter plaatse klaargemaakt. Ook fruitpapjes worden steeds vers bereid. Het fruitpapje of het vieruurtje wordt in de namiddag gegeven.
Er is mogelijkheid om in het kinderdagverblijf te ontbijten (tot 9u), maar het ontbijt wordt door de ouders meegebracht.
Indien de kinderen omwille van geloofsovertuiging bepaalde voedingsmiddelen niet mogen gebruiken, wordt hiermee rekening gehouden en worden hieromtrent met de ouders afspraken gemaakt.
Kleding en verzorging
De ouders brengen het kind gewassen en gekleed naar de opvang.
De ouders zorgen voor voldoende reservekleding in een (rug)zakje die voorzien is van een naamlint.
Indien de kleding niet voorzien is van een naamlintje, kan het kinderdagverblijf niet instaan bij verlies van dit kledingstuk.
Bij opname in het kinderdagverblijf krijgt elk kind, aan het kapstokje in de inkomhal, een embleem dat hij/zij behoudt gedurende de ganse opvangperiode.
In de loop van de dag worden de kinderen regelmatig gecontroleerd, verzorgd en verschoond.
Buikslapen wordt in geen enkel geval toegestaan.
Ouderparticipatie
Een goede kinderopvang vertrekt vanuit een respectvolle en nauwe samenwerking tussen de ouders en het personeel.
De directie en het personeel streven naar regelmatig overleg en een duidelijke communicatie tussen ouders en begeleidsters.
Dit kan zowel mondeling als via het ouderportaal van het kind.
Via het digitale heen-en weerpapiertje kan de opvang afgestemd worden op de individuele noden van het kind.
GO! kinderdagverblijf ’t Kasteeltje organiseert tweemaal per jaar een oudercontactavond, gelijklopend met de oudercontactavond in basisschool ’t Kasteeltje.
Om de twee jaar wordt een ouderbevraging georganiseerd die tot doel heeft de kwaliteit van de opvang te verbeteren.
Opvang van een ziek kind
Een ziek kind kan niet naar het kinderdagverblijf.
Daarom worden ouders verzocht al op voorhand een oplossing te zoeken voor het geval dat het kind ’s ochtends ziek zou zijn en er dringend alternatieve opvang nodig is.
Hierbij staat enerzijds het belang van het kind voorop en anderzijds wordt ook rekening gehouden met het belang van de andere opgevangen kinderen en de extra werkbelasting die de zorg van het ziek geworden kind met zich meebrengt.
Een kind dat een beetje verkouden is, kan naar de opvang komen indien de ziekte geen risico inhoudt voor de andere kinderen.
De begeleidster oordeelt of het kind in de loop van de dag hoge koorts begint te maken of plots ernstige verschijnselen van ziekte vertoont. In dat geval worden de ouders telefonisch verwittigd.
Het vervoer van een ernstig ziek kind gebeurt enkel door de dienst 100.
Ouders melden elk medisch of psychisch probleem van het kind, dat een gevaar kan betekenen voor de begeleidsters (wanneer deze bijvoorbeeld zwanger zijn) of dat een bijzondere waakzaamheid van het personeel vergt.
Dit met het oog op het preventief beschermen van de medewerkers en andere kinderen in het kinderdagverblijf en om onnodige risico’s zoveel mogelijk uit te sluiten.
Regeling indien een kind ziek wordt of een ongeval krijgt tijdens de opvang.
Indien het kind in de loop van de dag ziek wordt, neemt een medewerker van het kinderdagverblijf contact op met de ouder(s). Samen wordt dan naar een passende oplossing gezocht.
In de meeste gevallen zal het voor het kind het best zijn dat het zo snel mogelijk wordt opgehaald. Eventuele medische kosten vallen ten laste van de ouders.
Indien de ouder(s) niet bereikbaar zijn, in medische noodsituaties of bij een ongeval doet de begeleidster een beroep op de schoolarts. In ernstige gevallen wordt de hulpdienst verwittigd en wordt het kind naar het ziekenhuis gebracht.De ouders worden hiervan altijd verwittigd nadat het kind verzorgd is, tenzij een behandeling noodzakelijk is waarvoor de ouders hun toestemming moeten geven.
De kosten voor medische verzorging moeten eerst door de ouders betaald worden, maar kunnen in geval van een ongeval nadien teruggevorderd worden via de verzekering van het kinderdagverblijf.
Medicatie
In principe wordt er geen medicatie toegediend.
De ouders dienen de arts te verzoeken om bij voorkeur medicatie voor te schrijven die ’s morgens en ’s avonds door de ouders zelf kan toegediend worden.
Uitzonderlijk kan, enkel op medisch voorschrift, medicatie toegediend worden in het kinderdagverblijf.
Dit dient duidelijk genoteerd te worden in het ouderportaal van het kind.
Bovendien dient op de fles/flacon/tube of andere verpakking door de apotheker duidelijk vermeld te worden:
– naam van de inhoud
– naam van de dokter / apotheker
– naam van het kind
– datum van aflevering en vervaldatum
– dosering en wijze van toediening en duur van de behandeling
– wijze van bewaren
Verzekering
GO! kinderdagverblijf ‘t Kasteeltje heeft een verzekering die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt van het personeel en de kinderen. Een ongevallenpolis werd afgesloten voor lichamelijke letsels.
Aangifte van schade of ongevallen moet binnen de 24 uur na de feiten gebeuren aan de verantwoordelijke of zijn/haar vervanger. De verantwoordelijke brengt de verzekeringsinstelling op de hoogte.
Kosten voor medicatie en eventuele spoedtussenkomsten door een arts of ziekenhuis zijn ten laste van de ouders.
Bij een schadegeval beperkt GO! kinderdagverblijf ‘t Kasteeltje zich tot de bedragen die door de verzekering uitgekeerd worden. Elke schadeclaim die hoger ligt dan de door de verzekering uitgekeerde bedragen, zal verworpen worden.
Klachtenprocedure
GO! KDV ‘t Kasteeltje pleit te allen tijde voor een open communicatie tussen begeleiders en ouders.
Ouders hoeven nooit te aarzelen om bepaalde klachten of problemen te bespreken met de betrokkene zelf of met de verantwoordelijke van het kinderdagverblijf. Ook vragen, bemerkingen of problemen in verband met de inkomen gerelateerde ouderbijdragen worden in eerste instantie besproken met de verantwoordelijke van de opvangvoorziening.
In de inkomhall van het kinderdagverblijf, in het groene voorziene bakje, vinden ouders lege klachtenkaarten. Deze mogen hier steeds ingevuld achtergelaten worden. Deze, tevens ideeënbus, wordt wekelijks geledigd!
Indien dit niet leidt tot een bevredigende oplossing kan contact opgenomen worden met de
Klachtendienst van Kind & Gezin en JO-lijn Jeugdhulp.
Vanaf januari 2024 neemt Opgroeipunt die rol over als telefonisch en online meldpunt van Opgroeien.
- Tel.: 078/ 170.000 (elke werkdag van 8u tot 20u)
- Brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27,1060 Brussel
- het contactformulier op opgroeien.be/opgroeipunt
De Klachtendienst zal de klacht voor verdere behandeling opnemen. Concreet zal nagegaan worden of de regelgeving correct werd toegepast.
Nadat al de relevante gegevens zijn verzameld en onderzocht zal de Klachtendienst een eindbevinding opmaken en deze meedelen aan de klager. Indien uit de behandeling blijkt dat de klacht gegrond is, zal de Klachtendienst de voorziening vragen bij Kind en Gezin een passende rechtzetting door te voeren.
Algemene klachtenprocedure scholengroep Rivierenland:
Klachten over de werking van het zelfstandig kinderdagverblijf of over een concrete handeling of beslissing van een personeelslid waar geen georganiseerde administratieve beroepsmogelijkheid voorzien is, dienen kort na de feiten gemeld te worden aan de verantwoordelijke van KDV ‘t Kasteeltje en met hem/haar te worden besproken.
Wordt na overleg met de verantwoordelijke niet tot een akkoord gekomen of handelt de klacht over het optreden van de verantwoordelijke zelf, dan kan men schriftelijk klacht indienen bij de Algemeen Directeur van de scholengroep Rivierenland, waarna deze de behandeling van de klacht op zich neemt.
Binnen een termijn van 10 kalenderdagen zendt de algemeen directeur de klager een ontvangstbevestiging waarbij hij informatie verstrekt inzake de behandeling van de klacht. Indien de klacht afgewezen wordt brengt hij de klager hiervan op de hoogte en wordt dit gemotiveerd.
De algemeen directeur start een onderzoek naar de gegrondheid van de klacht. Na het onderzoek stuurt hij de klager een brief met een samenvatting van het onderzoek en zijn gemotiveerde bevindingen inzake de klacht.
De algemeen directeur behandelt de klacht binnen een termijn van 45 kalenderdagen na
ontvangst van de klacht.
Over de wijze waarop men behandeld is en tegen het resultaat van de behandeling van de klacht kan beroep ingesteld worden bij de Vlaamse Ombudsdienst.
Deze klachtenprocedure schorst de beslissingen waartegen klacht ingediend wordt niet op.
Naleving van de wet op bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Een aantal gegevens van ouders en kinderen worden door de Scholengroep opgenomen in een bestand voor administratieve doeleinden in het kader van kinderopvang. Deze gegevens kunnen door de betrokkenen te allen tijde worden ingekeken en verbeterd.
Ze worden vernietigd als ze niet meer noodzakelijk zijn voor de toepasselijke regelgeving.
Bij het verzamelen van gegevens van uw kind respecteert de Scholengroep de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer, zoals gewijzigd bij de wet van 11 december 1998.
Alle medewerkers van GO! KDV ‘t Kasteeltje zijn gebonden door de verplichtingen om het stilzwijgen te bewaren. Zij maken geen informatie over het kind of zijn verblijf over aan derden.